in slaap

Vorige week had ik zo’n typische avond waarop ik onrustig was. Meestal ga ik dan in bad en ga ik daarna rustig in bed liggen. Die tactiek werkte niet helemaal en ik was nog steeds heel erg onrustig. Daarom besloot ik te gaan slapen met muziek op omdat ik dan gemakkelijker in slaap kom. Ik heb meestal veel gedachten. Van de vraag of een pinguïn knieën heeft tot een gesprek dat ik drie jaar geleden heb gevoerd. Omdat ik eigenlijk alleen muziek gebruik om beter in slaap te komen vroeg ik op Instagram om jullie tips en meer dan 50 antwoorden stroomden binnen en daarom besloot ik ze voor jullie overzichtelijk te delen in dit blogartikel.

 

Geluiden

Veel mensen gaven aan dat ze graag naar geluiden luisteren, van bedtime stories tot natuurgeluiden, rustige muziek, een geleide bodyscan en luisterboeken. Ook werden er allerlei meditaties genoemd tussen de antwoorden en was er één antwoord dat ik zelf wel vond opvallen. Namelijk YouTube video’s opzoeken met een mannelijke VoiceOver om rustig van te worden en dus uiteindelijk van in slaap te vallen.

 

Uit bed

Een categorie die er ook was (voor het gemak heb ik alle antwoorden in categorieën ingedeeld) is even uit bed en dan iets gaan doen. Loop bijvoorbeeld een klein stukje door het huis, ga beneden een kopje thee drinken of lees even iets op de bank. Een van de volgers wist mij ook te vertellen dat als je op dit soort momenten in bed blijft liggen, het zo kan zijn dat je je bed gaat associeren met frustraties en dat kan op lange termijn meer problemen geven. Zelf heb ik hier geen last van omdat ik slechts af en toe een avond heb dat ik slecht slaap, maar ik kan mij voorstellen dat als je dit regelmatig hebt het belangrijk is om even je bed uit te stappen.

 

Een activiteit voor het slapen

Wat voor veel mensen ook goed blijkt te werken is een specifieke activiteit voor het slapen gaan. Zo werd buiten een wandeling maken genoemd, maar ook het drinken van rustgevende thee, yoga doen en uiteraard werd geen schermen gebruiken voor het slapen ook genoemd. Daarnaast was een suffe romantische film kijken waarbij je niet hoeft op te letten een goede tip. Ook alle gedachten op papier zetten en dus schrijven schrijven schrijven zodat je voor het slapen de meeste/alle gedachten al gehad hebt was een van de tips. Als laatste werd ook even op een acupressure mat liggen genoemd. Hiervan wordt je heel moe en je slaapt vervolgens heerlijk diep, aldus de volger.

 

Oefeningen doen in bed

Dit vond ik zelf de leukste antwoorden om te lezen. Veel volgers kwam met kleine oefeningen die ze in bed doen als het slapen niet lukt. Ik heb ze voor het gemak hieronder even opgesomd. 

  • Dingen voor elke letter van het alfabet bedenken zoals vogelsoorten of muzikanten
  • Bij elke letter van het alfabet een naam bedenken
  • Andersom in bed gaan liggen dus met je hoofd aan het voeteneinde
  • Personages van films opnoemen in de volgorde waarin ze te zien zijn
  • Een oefening doen waarbij je inbeeldt dat er een wolk aankomt, hier zet je al je gedachten op en dan beeld je je in dat de wolk weer wegzweeft. Dit doe je net zo lang tot je geen gedachten meer hebt
  • Bedyoga
  • Yin yoga.

 

Activiteiten in bed

Naast de oefeningen waren er ook activiteiten in bed die jullie deden om in slaap te komen. Een boek lezen om gedachten stil te zetten en een diffuser met rustgevende olie aanzetten werden genoemd. Maar ook onder een verzwaringsdeken liggen en filmmuziek aanzetten kwamen voorbij. Gedachten opschrijven in een boekje dat bij mijn bed ligt zodat het uit mijn hoofd gaat helpt voor mij ook goed. Zo kan ik er later over nadenken, iets uitvoeren of meer informatie opzoeken. En als laatste op Pinterest schattige foto’s en video’s van puppy’s kijken (deze ga ik zelf de volgende keer proberen ;))

 

Middeltjes en voedingsmiddelen

Als laatste zijn er nog wat andere middeltjes genoemd. Zo kan melatonine ingenomen worden voor het placebo effect. Je kunt ook ’s avonds een magnesium voetenbadje nemen, warme melk met een lepeltje honing drinken en er zijn een aantal voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je beter gaat slapen zoals bananen, kiwi’s, walnoten, amandelen en kamillethee. Een jointje roken werd ook nog genoemd, maar dat is iets wat ik zelf niet zo snel zou promoten.

Dat waren alle tips die jullie gedeeld hebben. Hopelijk hebben we elkaar zo een beetje kunnen helpen. Ikzelf ga de volgende keer sowieso een paar van jullie tips uitproberen!

Liefs Linne ♥

 

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurd? Dan kun je mij ook volgen op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.