Onzeker zijn

We zijn onze grootste vijanden. Wanneer je in bed ligt en reflecteert op een opmerking die je eerder vandaag hebt gemaakt, ben je zo krachtig. Zo krachtig dat het je zo raakt, je gaat nadenken en het hele gesprek komt terug. “Had ik maar…” Alleen waarom maken we onszelf zo gek met deze gedachtes?

 

We erven negatieve gedachtes

In eerdere artikelen heb ik het al regelmatig aangekaart. Vroeger in de oertijd hadden we een instinct en door te letten op negatieve signalen, konden we onszelf beschermen. Vandaag de dag doen we dit dan ook nog regelmatig. Toch kan je met wat minste training je eigen advocaat worden en ervoor zorgen dat je ook tegen jezelf kan zeggen ‘het is goed zo’.

 

De f*ck it mentaliteit

De grootste tegenslagen in ons hoofd, vallen in de werkelijkheid vaak wel mee. Er zijn ook heel veel mensen die een f*ck it mentaliteit hebben en heel gemakkelijk opmerking van anderen en van zichzelf kunnen relativeren. Anderen hebben daar weer meer moeite mee en zijn sneller onzeker over zichzelf. Als jij iemand bent die onzeker is, is dit zeker niet iets waar je je voor hoeft te schamen. De een is bijvoorbeeld hooggevoelig en heeft er meer last, de ander heeft de f*ck it mentaliteit van zijn/haar ouders mee gekregen. Een heleboel factoren spelen een rol.

 

Iedereen heeft zijn eigen vijand in zich & onzeker zijn is normaal

Ook ik heb soms die vijand in mij. De ene na de andere gedachte raast door mijn hoofd. Onzeker zijn is okay. Toch wilde ik gaan nadenken hoe ik ervoor kon zorgen dat ik geen/minder energie zou gaan verspillen aan het nadenken over iets waar ik geen invloed meer op heb.  Ik ben gaan opzoeken naar hoe ik meer mijn eigen advocaat kan worden en dus mijzelf kan beschermen.

In veel artikelen las ik dat het moeilijk is en het ook echt niet meteen zal lukken en dat weet ik uit eigen ervaring ook. Ik heb positieve psychologie als vak gehad en veel van de bovenstaande dingen heb ik hierbij geleerd. Toch ondanks dat ik weet dat ik aan negatieve emoties niet altijd iets kan doen, betekend niet dat ik er nooit last van heb en het ook maar zo kan laten verdwijnen. Onze emoties wisselen constant, maar je kunt ze wel degelijk beinvloeden.

 

Een paar tips om jou eigen advocaat in spe te zijn;

  • Bedenk je waar je dankbaar voor bent en wat je allemaal al bereikt hebt. Je zult merken dat dit in het begin misschien egoïstisch voelt, maar onbewust heeft het een groot effect op je geestelijke gezondheid.
  • Mediteer soms, ik ben er niet perse fan van, maar er zijn heel veel manieren van mediteren en het gaat erom dat je tot jezelf komt. Voor mij werkt wandelen zonder telefoon of prikkels als een vorm van mediteren.
  • Zie de situatie die je als een nachtmerrie ziet in en visualiseer het naar iets positiefs. Zelf vond ik dit ook een hele zweverige toen ik het las, maar studies wijzen uit (ik heb het zelf moeten leren voor school) dat dit onbewust een groot effect heeft op ons geestelijke welzijn en vervolgens ook ons fysiek welzijn, waardoor we wel degelijk krachtiger zijn of beter kunnen nadenken.
  • Moedig anderen aan. Veel vrienden om jou heen of misschien collega’s en familie zullen tegen dezelfde problemen als jij aanlopen. Deel verhalen en support elkaar om jou eigen advocaat te worden!

 

Wat zijn jou advocaat in spe tips?

Liefs Linne ♥

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurd? Dan kun je mij ook volgen op Instagram.

 

21 reacties

  1. Mandy op 9 februari 2020 om 17:19

    Je tips doe ik al wel! Weer heel mooi geschreven trouwens, ik schrijf veel dingen op en lees vaak terug. Bijv bij je tip met dankbaarheid etc. Ik heb ook echt wel de fuck it mentaliteit of nja, zo kom ik wel over

  2. Mitchel op 9 februari 2020 om 14:57

    ‘Nee zeggen’ is denk ik ook een goede! Het gebeurt ook best vaak dat ik ja zeg, ook uit enthousiasme. En dan denk ik: oh oh.

  3. Neeltje op 8 februari 2020 om 16:56

    Mediteren vind ik zelf een goede tip en doe ik ook vaak!

  4. Gea op 8 februari 2020 om 09:10

    Dit artikel is wel even fijn om te lezen. Ik kan op het moment best onzeker zijn, maar dat heeft te maken met mijn depressie en angststoornis. Het kan soms best lastig zijn

  5. Caroline op 8 februari 2020 om 09:02

    Goed dat je dit onderwerp uitlicht. Het is niet erg om onzekerheden te hebben. Zelf zou ik graag wat meer de f*ck it mentaliteit willen toepassen. .

  6. Janet op 6 februari 2020 om 20:07

    Oh zeker weten. Ik ben ook vaak genoeg onzeker en dat heeft iedereen wel, weet ik zeker. Goede tips verder.

  7. hippmiemeisje op 6 februari 2020 om 09:43

    De innerlijek cirticis, die is bij mij ook weleens de vijandige criticus. Best moeilijk soms….
    bednakt voor de tips

  8. Gabrielle op 5 februari 2020 om 14:21

    Mooi geschreven, het is inderdaad niet erg. Je mag onzeker zijn maar ook de f*ck it mentaliteit is goed. Je moet vooral doen waarbij je je goed voelt vind ik altijd.

  9. nicole op 5 februari 2020 om 12:01

    Onzekerheid is denk ik heel menselijk. Het is de kunst om er goed mee om te gaan.

  10. Marjolein op 4 februari 2020 om 22:35

    Mooie tips! Bedenken waar ik me dankbaar voor voel, helpt mij inderdaad altijd al een heel stuk in de goede richting.

    • Liefslinne op 5 februari 2020 om 11:37

      Dankjewel!

  11. KoolFamily op 4 februari 2020 om 12:02

    Durven zeggen over onszelf “dat heb ik weer goed gedaan” of “ik zie er weer goed uit”.
    Mannen doen dat ook continu. 😃

  12. rachel op 4 februari 2020 om 11:02

    iedereen heeft inderdaad zijn onzekerheden en gaat daar op zijn eigen manier mee om. ik had dat ook maar je leert er mee omgaan en ze moeten je maar nemen zoals je bent en zo ook jij zelf 😉

  13. Henk op 4 februari 2020 om 10:58

    Ik bedenk me soms: Ook een kl&teuur duurt maar 60 minuten, of een kl^tedag maar 24 uur;-)

  14. Felice op 4 februari 2020 om 10:11

    zolang je een ander niet te kort doet of kwetst, hoef je je in feite nergens voor te schamen. Je zou in het vervolg zaken anders kunnen aanpakken, daar hoef je je ook niet voor te schamen. Dat is het procces dat leven heet

  15. An op 3 februari 2020 om 18:52

    Omdenken! In problemen kansen zien.

  16. Frederique op 3 februari 2020 om 03:15

    Dat visualiseren naar iets positiefs werkt inderdaad. Het is wel lastig om het zover te krijgen maar met wat training, lukt het wel.

  17. Jasmijn op 2 februari 2020 om 21:06

    Ik blijf dit altijd lastig vinden, iets positiefs vinden in een feedback of iets dergelijks. Soms zou ik mezelf inderdaad “dankbaarder” moeten zijn, maar toch is dit lastig haha.

    • Liefslinne op 3 februari 2020 om 21:56

      En je bent zeker niet de enige!

  18. Tine op 2 februari 2020 om 20:05

    Bedankt voor de tips! Ik zou ook beter dingen moeten kunnen relativeren. Ben echt jaloers op mensen die dat wel kunnen.

Laat een reactie achter