Niet lekker in je vel zitten

Niet alle dagen zijn even leuk en vrolijk, je kunt je tevens niet altijd gelukkig voelen. Maar het is toch altijd wel heel fijn als we lekker in ons vel zitten, het leven gaat dan namelijk een stuk makkelijker. Maar ja wat kun je doen als je niet lekker in je vel zit en hoe kom je daar uit? In dit artikel vertel ik je daar meer over.
Als eerst een disclaimer. Het is oke om niet altijd lekker in je vel te zitten en je goed te voelen. Er is niks zo menselijks als dat, het leven kent nou eenmaal pieken en dalen en zonder die twee zou je ook geen geluk kennen. 

Dus ben niet boos op jezelf als je even niet lekker in je vel zit, je lost daar niks mee op en je moet ook niet te streng zijn voor jezelf want ook dat gaat je niet verder helpen. Soms is het goed om eraan toe te geven en in te zien dat je in een dip zit.

 

Niet lekker in je vel zitten. Weet wat de oorzaak is

Je hebt er dus van die dagen bij zitten dat alles gewoon niet lekker loopt en je je ook gewoon niet lekker voelt. En weet je voor een paar dagen of weken is dat prima, maar je komt altijd op een punt dat het wel lang genoeg heeft geduurd. En ja wat doe je dan?

Als eerst is het belangrijk om te achterhalen of je weet waarom je je zo voelt? Is er iets gebeurd de afgelopen weken? Slecht nieuws gekregen? Voel je je weer opnieuw onzekerder of loop je ergens vast?

Het kan zoveel redenen hebben waarom het allemaal even niet lukt. Wanneer je deze reden weet kan je kijken of je er mee kan werken en er iets aan kan doen. 

Want dan heb je voor jezelf ook meteen duidelijk wat er speelt en kun je het gerichter ‘oplossen’. 

Tuurlijk heb je wel eens een dip en heeft het voor je gevoel geen specifieke reden, wat natuurlijk altijd kan. Maar dat betekent niet dat je er niet uit wilt komen en ook dan kunnen deze tips helpen. 

 

Niet lekker in je vel zitten. Tips!

Tijd voor jezelf nemen

Soms is het goed om dan even de tijd voor jezelf te nemen. Even niks op de planning hebben staan en gewoon voor je gevoel totale rust. Je zult zien dat je dan vanzelf gaat reflecteren en nadenken over alles en zo ook weer tot nieuwe inzichten komt.

Zelf ga ik dan bijvoorbeeld gewoon een rondje lopen alleen dan zonder muziek. Zo dwing ik mezelf om even door niks afgeleid te worden en echt weer te connecten met mezelf. 

Ook is het gewoon lekker om af en toe je hersenen te laten ‘rusten’, even niks en je gewoon focussen op een goed boek, een leuke serie of een goede film. Want ook deze rust nemen is belangrijk. We kunnen wel altijd op go staan, maar wat schiet je daar nou mee op en hoe gezond is dat voor je?

Dus door tijd voor jezelf te nemen voel je je misschien daarna een stuk beter en heb je meer inzicht gekregen over alles, een win win situatie toch?

 

Dingen doen waar je echt blij van wordt

Weet je wel die activiteiten die je doet waarbij je gewoon compleet de tijd vergeet en je na afloop voldaan voelt? Ja precies die activiteiten moet je nu juist doen! 

Je weet dat je je hierdoor blijer en voldaner voelt maar het helpt ook om gewoon even alleen op iets leuks te focussen. Je telefoon even lekker wegleggen, muziekje aan en hoppa beginnen maar.

Als zo snel niks in je opkomt denk dan na over wat jij vroeger als kind leuk vond. Tekende je veel vroeger? Pak dan het tekenblok er weer bij en begin gewoon, het maakt niet uit of je er goed in bent of niet.

 

Zorgen voor rust in je hoofd

Je kan natuurlijk van alles doen wat je leuk vindt maar brengt het je ook rust in je hoofd? Nee, probeer dan een activiteit te vinden die ook daadwerkelijk rust brengt in je hoofd. Dit kan zijn mediteren, schrijven, lekker naar buiten gaan met muziek en een rondje lopen of yoga en stretchoefeningen doen. Wat het is maakt niet zoveel uit zolang het maar je rust, duidelijkheid en ontspanning brengt.

De kans dat je je na deze tips in één keer goed voelt is klein maar een stukje beter zeker wel! Weet dat dit gevoel niet in een keer zal wegtrekken, ook hier gaat tijd overheen.

Net zoals dat je langzaam in deze dip kwam ga je er ook weer langzaam uit. Dus neem je tijd, ben lief voor jezelf, zorg voor jezelf en zie hoe je je weer langzaam beter voelt. 

Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad en weet je wat stappen die je nu voor jezelf kan nemen! Dankje voor het lezen!

 

Liefs,

Petranne van It’s About You

 

– Wil jij ook graag een gastblog schrijven? Laat een bericht achter via het contactformulier of stuur mij een DM op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.