mentale gezondheid verbeteren

23 Dagen lang kwamen er geen blogs online en deed ik alles even wat rustiger aan. Ik nam namelijk een break van stage, Liefs Linne, Instagram en eigenlijk alles wel. Alle kleine taken legde ik neer om aan mijn mentale gezondheid te werken. Een break die ik hier op mijn blog nog niet heb benoemd, maar op mijn Instagram wel. Daar deel ik overigens vaker kleine updates. Hier op Liefs Linne vind je vooral de grotere updates en de weekblogs. Die komen er trouwens gewoon weer aan! Want je zal hier op Liefs Linne verder niet veel meer merken van mijn break. Ik schrijf altijd vooruit en heb dus nog een paar artikelen liggen. Daardoor hoef ik dus achter de schermen niet meteen weer heel hard aan de slag, waardoor mijn mentale gezondheid kan blijven verbeteren. In dit blogartikel deel ik wat er gebeurde om tot de beslissing van een break te komen, hoe de break was en deel ik wat voor mij werkte tijdens mijn break.

 

Hoe is het nu met mij?

Goed, durf ik langzaam te zeggen. Ik zeg eerlijk dat ik nog steeds in een fase verkeer waarbij ik ineens heel down kan zijn of ineens heel vrolijk. Maar voor ik mijn break nam waren het voornamelijk down momentjes. Ik ervaar een stuk minder druk. Ik weet wel dat ik over vier weken als ik echt klaar ben met mijn stage even helemaal moet gaan resetten. Iets wat nu niet kon en waarvoor de tijd er ook niet was. De komende vier weken zie ik gelukkig nu wel zitten en dat was ook het hele doel van de afgelopen twee weken. Zorgen dat ik de laatste weken van mijn stage nog door kom met wat speling in plaats van constant het idee te krijgen dat ik door moet terwijl ik eigenlijk niet meer kan.

 

Mijn mentale gezondheid verbeteren

Ik heb de afgelopen twee weken vooral heel veel geslapen. Dat de tank leeg was had ik voor mijn break nog niet helemaal door. Ik was in de automatische modus geschoten en zette daardoor wel mijn stappen, maar eigenlijk had ik geen idee wat ik aan het doen was. Elke dag voelde als overleven. Ik miste perspectief en dat vrat aan mijn mentale gezondheid. Ik had veel last van paniekaanvallen, concentratieproblemen en ging ook weer meer op mijn voeding letten op een verkeerde manier. Vooral dat laatste en de paniekaanvallen waren voor mijzelf signalen dat het niet goed met mij ging. Naast het slapen bewoog ik ook veel. We gingen er nog een paar dagen uit en konden daardoor regelmatig heerlijk de natuur in.

 

Paniekaanvallen

In 2015 heb ik namelijk een beginnende eetstoornis gehad. Deze werd vroegtijdig door mijn medisch psycholoog gezien waardoor het gelukkig daarbij is gebleven. Maar mijn relatie met eten is nooit meer 100% gezond geworden. Waar ik toen de controle zocht en dus calorieën ging tellen en ging afvallen, had ik nu juist last van mijn emoties wegeten, om op een ander moment het idee te krijgen dat ik slecht bezig was en alles er weer af wilde halen door of niet te eten of te gaan sporten.

Paniekaanvallen waren er elke dag en op een gegeven moment zelfs meerdere keren per dag. Soms om de kleinste dingen of alleen al van te veel prikkels. Gelukkig is mijn eetpatroon weer normaler en hoef ik in eten de rust en controle niet meer te zoeken en zijn de paniekaanvallen stukken minder geworden. Vandaag starte mijn stage weer. 26 maart 2021 is de deadline voor mijn verslag en daarna heb ik vijf maanden vrij. Vijf maanden waarin ik mij wil richten op het vinden van een afstudeerstage, mijn ondernemingen en mijn eigen mentale gezondheid.

 

Mijn tips om je mentale gezondheid te verbeteren

Als laatste wil ik graag nog een paar tips met je delen die mij de afgelopen twee weken heel erg geholpen hebben.
1. Ik heb het nooit zo gehad met mediteren, maar Headspace op Netflix was voor mij echt een dikke aanrader. Door inzicht te hebben in hoe mediteren in het brein werkt ging het mediteren voor mij ook makkelijker
2. Verwijder social media voor een aantal uur per dag van je telefoon of leg je telefoon helemaal weg.
3. Maak voordat je een break wilt nemen een lijstje met dingen die je fijn vindt om te doen als beweging, kleine dingen die je elke dag graag zou willen doen (denk aan genoeg drinken) en offline activiteiten waar je plezier uit haalt. Ik heb dit van tevoren gedaan en mij hielp het heel erg om een reden te hebben om uit bed te komen. Omdat ik niet eerst hoefde na te denken wat ik wilde gaan doen.
4. Zoek elke dag beweging op
5. Vertel je omgeving hoe je je voelt. Ik vond dit doodeng, maar ben achteraf heel blij dat ik dit heb gedaan. Vrienden begrepen waarom ik niet wilde afspreken en dat ik tijd nodig had voor mijzelf en mijn vriend stond er bijvoorbeeld niet van te kijken als ik ineens in huilen uitbarstte van het feit dat ik niet kon slapen

Hopelijk heb je iets aan de tips! Voor mij werkte ze gelukkig heel goed. Binnenkort komt er ook een blog aan over de dagen die ik weg ben geweest tijdens mijn break. Tot vrijdag lieve jij.

 

Liefs Linne ♥

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt? Dan kun je mij ook volgen op Instagram.

 

 

– Dit blogartikel bevat geen gekregen producten of samenwerkingen
Follow my blog with Bloglovin

1 reactie

  1. Dionne op 9 maart 2021 om 20:53

    Goeie tips, denk ook zeker wel haalbaar voor bijna iedereen. Ook als je een druk gezinsleven hebt!

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.