
Groeien als ondernemer, blogger of influencer? Zo doe je dat!
Je wil graag groeien als ondernemer, blogger of influencer, maar waar begin je? Welke stappen zet je als eerste? In dit blogartikel deel ik een aantal tips die je helpen te groeien als ondernemer, blogger of influencer, lees je snel mee?
Trek één lijn in je branding
Alles waarin je (online) zichtbaar bent is jouw visitekaartje. Daarom is het van belang om een duidelijke brand te hebben, zodat mensen jou of jouw bedrijf eigenlijk direct herkennen. Alleen hoe zorg je er nu voor dat de uitstraling van jouw merk duidelijk is? Dat kan eigenlijk met echt bijna alles. Van kleuren tot de manier waarop je praat en de manier waarop je je gedraagt. Dat heeft dan weer effect op hoe je blogs schrijft, foto’s bewerkt, kleuren gebruikt op je website en kleuren gebruikt in jouw kantoor of pand.
Om ervoor te zorgen dat je niet alleen online, maar ook offline zichtbaar bent met je merk kan je bijvoorbeeld stickers gebruiken. Dit kunnen vloerstickers zijn, deze kan je op de grond van je pand plakken, of je kunt kleine stickers laten maken voor op notitieboekjes, zodat je klant altijd iets heeft wat past bij jouw bedrijf. Maar denk ook aan banners, visitekaartjes, flyers en ga zo maar door.
Wees actief op social media
Instagram, Pinterest, Facebook, LinkedIn en Tiktok zijn goede voorbeelden van social media die een effectieve invloed hebben op jouw succes.
Schrijf blogs
Google is een grote zoekmachine waar je natuurlijk het liefste in gevonden wordt. Logisch! Heb je het idee dat jouw doelgroep vooral te vinden is op Google? Dan is blogs schrijven een must. Je kan gemakkelijk op vraagstukken, problemen of producten inspelen en zo uitgebreid hierop ingaan. Voor bloggers en influencers is dit misschien wat overbodig want als blogger blog je al en een influencer bevindt zich voornamelijk op Instagram, TikTok of Youtube.
Werk met doelen
Soms kan je zonder doel prima aan de slag, maar meestal kom je dan wel op een punt dat je denkt: ’Waar ben ik eigenlijk mee bezig?’ Of je wil juist van alles tegelijk. Om dat te voorkomen is het handig om met doelen te werken. Zo weet je precies waar je aan toe bent en waar je naartoe werkt. Een voorbeeld is om als doel te stellen dat je in september maandelijks 5000 bezoekers wil hebben op je blog.
Houd statistieken bij
Het kan handig zijn om de statistieken van je Instagrampagina, blog, website of wat jij ook gebruikt, bij te houden. Zo weet jij precies wat werkt en wat niet werkt. Gaat het om een website? Dan raad ik Google Analytics en Google Search Console heel erg aan. De meeste social mediakanalen hebben ook een eigen statistiekenpagina.
Bied waarde
Het is van belang dat je iets te bieden hebt voor je lezers, klanten, volgers of abonnees. Zo blijven ze langer betrokken bij hetgeen wat je doet. Op Instagram zal dit de engagement verhogen, op blogs zullen je bezoekersaantallen omhoog gaan, bij Pinterest zal het meer opleveren in hetgeen waar je Pinterest voor gebruikt en ga zo maar door. Op de lange termijn zal je er gewoon meer voordeel uit kunnen halen.
Doe waar jij je fijn bij voelt
Als laatste is het natuurlijk van belang dat je doet waar je jezelf fijn bij voelt. Niks moet en ja, er zijn online genoeg tips te vinden, maar dat betekent niet altijd dat het ook voor jou werkt. Kijk dus waar jij je fijn bij voelt, wees gemotiveerd en dan komt het allemaal vanzelf!
Hulp nodig?
Weet je nu eigenlijk echt niet waar je moet beginnen maar wil je wel heel graag groeien als ondernemer, blogger of influencer? Naast blogs over ondernemen, influencen en bloggen bied ik ook verschillende diensten aan. Neem gerust een kijkje op mijn website en wie weet kan ik je helpen. Voor vragen mag je ook altijd mailen of een DM sturen op Instagram.
Heel veel plezier!
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurt? Dan kun je mij ook volgen op Instagram.
- Dit artikel bevat geen gekregen producten, maar is wel onderdeel van een samenwerking.
- Foto door Olya Kobruseva via Pexels
Heldere tips! Voor mij toch echt wel de belangrijkste, doe waar je je goed bij voelt. Mooi dat je die benoemt!