greenwashing

Hey you! Mijn naam is Evie en ik ben een 21-jarige meid uit het zuiden die op haar eigen manier de wereld een mooier plekje wilt maken! Een groot gedeelte van mijn tijd ben ik nog bezig met mijn studie bestuurskunde, maar daarnaast ben ik dit jaar mijn eigen bedrijfje Be Iconic begonnen. Be Iconic staat voor je eigen rolmodel zijn. Ik geloof als je goed voor jezelf zorgt, dit houdt zowel je fysieke als je mentale zelf in, maar ook voor de wereld om je heen, je het beste in je vel zit! Deze week mag ik een gastblog schrijven voor Linne. Door Be Iconic leer ik ontzettend veel over duurzaamheid. Tips & tricks die ik onderweg tegenkom deel ik graag met anderen. Vandaar dat ik jullie vandaag graag iets wil leren over ‘greenwashing’! 

Misschien dat je al ooit van greenwashing gehoord hebt, maar nog niet helemaal weet wat deze term betekent of hoe je het kan herkennen. Greenwashing betekent dat een merk zich duurzamer of “groener” voordoet dan dat het in werkelijkheid is. Bedrijven kunnen liegen of de waarheid zo verdraaien dat het beter is voor hun imago. De vraag naar duurzame producten groeit namelijk en deze bedrijven merken dat ook. Als ze de consument kunnen overtuigen van hun “groene bedoelingen” levert dit meer geld in het laatje. 

 

Greenwashing in de fast-fashion wereld

De grote wereld van fast-fashion maakt zich vaak schuldig aan greenwashing. Zij promoten bijvoorbeeld duurzaamheid, eerlijke en gezonde arbeids-
omstandigheden en het gebruik van biologische materialen. Helaas is dit vaak helemaal de realiteit niet of is het een kleine fractie van het werkelijke geheel. Het kan dat een merk één collectie uitbrengt waar ze biologisch katoen gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat het productieproces en de arbeidsomstandigheden zo ‘sustainable’ zijn. Bedrijven die bewust aan greenwashing doen, spenderen meer tijd, geld en energie aan marketing en advertenties om de consument te laten geloven dat ze duurzaam bezig zijn, in plaats van het implementeren van deze claims in hun productieproces. Door alle promotie rondom duurzaamheid zou je als consument bijna vergeten dat er naast die ene “groene” collectie nog honderden andere goedkope, synthetische kleding wordt aangeboden waar de idealen in het productieproces ver te zoeken zijn. Je zou kunnen zeggen dat het een vorm van manipulatie is.  

 

Waarom doen bedrijven dit? 

Steeds meer mensen hechten waarde aan duurzaamheid en vinden het belangrijk dat spullen onder eerlijke arbeidsomstandigheden gemaakt worden. De druk voor bedrijven wordt steeds hoger om hier ook hun steentje aan bij te dragen, anders kunnen ze een hoop kritiek verwachten. Echter, het kost in veel gevallen veel geld om écht de overstap naar een duurzamer proces te maken, kosten die bedrijven niet willen (of niet kunnen) maken. Helaas is het gevolg hiervan dat greenwashing steeds vaker voorkomt. 

Een kleine kanttekening hierbij: niet alle bedrijven doen dit bewust! Natuurlijk zijn er ook bedrijven die maar al te graag hun steentje bij willen dragen aan een duurzamere wereld, maar zich niet bewust zijn van het feit dat er intern ook acties moeten veranderen. Bovendien kan een duurzame campagne of “groene” collectie een startblok zijn voor bedrijven om te verduurzamen. Het kan de bewustwording vergroten, zowel binnen het bedrijf als voor de consument, en het kan inspireren om stap voor stap te willen groeien naar dat duurzame en eerlijke bedrijf (waarover ze al adverteren). Transparantie is daarom key! Wees als bedrijf eerlijk over de acties die je wél al onderneemt en aan welke acties je nog aan het werken bent. Niemand is perfect, probeer dit dan ook niet in je campagnes uit te stralen. 

 

Hoe kan je greenwashing herkennen? 

  1. Zoek informatie op internet over het merk en hun manier van werken. Je kan bijvoorbeeld kijken in de Fashion Transparency Index. Is er weinig informatie over een merk te vinden? Dit betekent vaak niet veel goeds. Een merk dat wil veranderen is vaak eerlijk over hun cijfers en doelen.  
  2. Kijk naar bepaalde certificaten, zoals Bluesign, Cradle to Cradle, Fairtrade, Carbon Trust en Global Organic Textile Standard (GOTS).  
  3. Kijk naar de prijs van een product. Kost dat leuke nieuwe jurkje bijvoorbeeld €7,99? Dan kan er al een belletje gaan rinkelen. Er moet betaalt worden voor de grondstoffen, de materialen, het personeel en de reis naar de winkel toe (vaak heeft een product al duizenden kilometers afgelegd voordat jij het in je handen hebt). Bovendien moet dat ene jurkje óók nog winst opleveren.. en dat allemaal voor €7.99? Iemand moet de échte prijs voor dat jurkje betalen en jij bent het niet. 
  4. Download de Good On You app! Dit is een hele handige app als jij even snel te weten wilt komen hoe hoog (of laag) een merk scoort op de criteria: arbeidsomstandigheden, milieuvriendelijkheid en diervriendelijkheid. 
  5. Let op de woorden die bedrijven gebruiken. Je kan greenwashing vaak herkennen aan het gebruik van vage woorden en claims waar geen bewijzen voor te vinden zijn. 
  6. Houd je koppie erbij 😉 Nu je weet wat greenwashing is en je ervan bewust bent dat het gebeurt, zul je het al sneller herkennen. 

 

Heb jij nog andere tips voor het herkennen van greenwashing? Laat het weten in de reacties, zodat we samen nog meer kunnen leren over dit onderwerp! 

 

Liefs, Evie 

 

– Wil jij ook graag een gastblog schrijven? Laat een bericht achter via het contactformulier of stuur mij een DM op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.