Aankomen met sporten

Ruim een jaar geleden begon ik met sporten en waar ik dacht dit wel even te killen was mijn doel zeker niet 1.. 2.. 3.. bereikt.Β Op Instagram deelde ik soms al iets over het sporten, de oefeningen die ik doe en de metingen die gedaan worden. Zoals jullie weten zijn de sportscholen nu dicht en dus moest ik opzoek naar mogelijkheden om aan mijn doel te blijven werken. Inmiddels heb ik de draad opgepakt en sport ik thuis, jullie lieten massaal weten meer te willen zien en dan vooral ook over hoe ik het sporten aanpak met mijn astma, hyperlaxiteit en botontkalking. Vandaag deel ik een persoonlijk deel van mijn sportavontuur. Voor mij de basis waar het allemaal begon ruim een jaar geleden, met als doel: aankomen.

 

Tijd voor actie!

Toen ik begon zat mijn lichaam in een neerwaartse spiraal. Door mijn afweerstoornis was ik veel ziek en door het ziek zijn viel ik af. Maar wie een beetje biologie heeft gehad weet ook dat als je onder een streefgewicht zit je lichaam stoffen tekort komt en dat je daar ziek van kan worden. Ik werd dus meer ziek en viel ook meer af. Het had allemaal effect op elkaar. Ik besloot met sporten mijn gewicht op te krikken. Doel: 55 kg. Ik begon met een gewicht van 47,5 kg. Ik kreeg begeleiding in de sportschool en met mijn fysiotherapeut besprak ik nauwkeurig wat ik deed. Zo kon ik voorkomen dat ik na twee maanden de boel moest opgeven omdat ik te snel van stapel was gelopen en misschien zelf een blessure had opgelopen. Dat wilde ik absoluut niet laten gebeuren. Uiteindelijk ging ik dus met wat hulp van anderen aan de slag.

 

Aankomen is meer dan alleen sporten

Naast het sporten moest ik ook mijn voeding aanpassen. Ik at maandenlang zoveel dat ik er op een gegeven moment mentaal tegenop begon te zien. Ik at elk moment van de dag wel iets voor mijn gevoel. Dat was niet omdat ik trek had, maar omdat het moest. Ik luisterde niet meer naar mijn lichaam en daarnaast deed het sporten niet wat ik had gehoopt. Ik bleef afvallen en woog toen 46,5 kg.Β 

Tijd voor verandering

Nu was het echt tijd voor verandering. In het ziekenhuis werden onderzoeken gedaan om te kijken of het gewichtsverlies niet een andere oorzaak had. Ondertussen gooide ik het schema om. Ik ondernam andere activiteiten om de motivatie erin te houden en paste mijn voeding zo aan dat eten voor mij ook leuk bleef.

Het werkte! Langzaam vlogen de grammetjes eraan en met trots kan ik zeggen dat ik inmiddels een gewicht heb van 51 kg. Dat is nog niet mijn streefgewicht maar daar werk ik dan ook nog steeds naartoe. Het afgelopen jaar heb ik zoveel gelezen over aankomen en de eerste periode is ook lastig want je hele lichaam moet wennen aan de veranderingen die je doorvoert. Maar wanneer je eenmaal je draai gevonden hebt ga je ook langzaamaan resultaat zien.

 

Geduld is een schone zaak…

Betekenen deze veranderingen dat ik nu elke week verbetering zie? Nee ik zit inmiddels alweer een tijdje op de 51 kg. De ene week iets meer de andere week iets minder. Maar ik blijf wel stabiel, ik kan eten met plezier, ik kan sporten nog altijd zien als een uitlaatklep en misschien nog wel belangrijker: ik zie verandering in mijn lichaam. Ik heb al maanden geen blessure gehad, ik ben veel stabieler wat betreft mijn hypermobiliteit en mijn spieren zijn in staat grotendeels klappen op te vangen voor mijn botten. Gevolg: Minder pijn en minder fysiotherapie. That’s worth the trouble, right?

 

Stay tuned πŸ˜‰

Nu deel ik regelmatig wel gym updates op Instagram, maar jullie lieten weten meer info te willen over het sporten om zo ook inspiratie op te kunnen doen. De komende weken zullen er hier op liefslinne blogs en video’s online komen over het thuissporten en uiteraard houd ik jullie via instagram op de hoogte!

Liefs Linne β™₯

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurd?Β Dan kun je mij ook volgen op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.