tips menstruatieklachten

Voor de meeste vrouwen is het 1x per maand zo ver: menstruatie. De ene vrouw voelt zich heel goed terwijl de ander het liefst in bed kruipt. Hoe iemand reageert op haar menstruatie hangt van vele factoren af. Het belangrijkste is dat je iets doet waar je je goed bij voelt en nog beter op jezelf let. Ik kan gerust zeggen dat wanneer ik ongesteld ben ik niet in mijn beste mood ben. In dit artikel deel ik mijn fysieke en mentale tips bij menstruatieklachten. 

Kleine disclaimer, dit zijn mijn eigen ervaringen. Net als dat de klachten per vrouw verschillen, kan het ook verschillen wat voor iemand wel en niet werkt.

 

Een kruikje

Deze tip kent iedereen denk ik wel en toch mag hij niet ontbreken! De warmte van een kruik kan je huid ‘prikkelen’ waardoor je hersenen minder pijnsignalen opmerken en daarnaast kan je van de warmte vaak wat meer ontspannen, wat de krampen vermindert.

 

Menstruatieproducten

Kijk welke menstruatieproducten bij jou passen, dit kan echt verschil geven in je mood. Zo kunnen tampons en maandverband door de chemische stoffen je hormonen beïnvloeden en dus ook je humeur. Een menstruatiecup kan een hele goede beslissing zijn, maar als het je te veel stress geeft is het wel goed voor je fysieke toestand maar zeker niet voor je mentale toestand. Doe waar jij je goed bij voelt, dat is het allerbelangrijkste.

 

Houd rekening met je planning

Ja, dit doe ik echt. De ene keer reageer ik goed op een menstruatie en ben ik een blij ei dat mijn agenda wat leger is en ik kan doen wat ik wil. De andere keer reageer ik wat heftiger en dan kruip ik sneller zonder schuldgevoel het bed in. Uiteraard zijn er ook verplichtingen, die gaan wel gewoon door. Al is het wel eens voorgekomen dat ik vanwege mijn menstruatie afspraken af moest zeggen omdat het echt niet ging. 

 

Pijnstilling

Dit is een dingetje waar taboe op heerst maar toen ik nog niet aan de pil zat was dit mijn reddende engel. Ik menstrueer van mijzelf heel heftig en kon anders niet anders dan de hele dag in foetushouding liggen. Heb je het voor je gevoel nodig? Doet het je goed? Gewoon doen. Ik zelf had pijnstilling van de huisarts, maar daarvoor werkte Alive feminax menstruatiepillen ook heel goed voor mij.

 

Sporttape

Inmiddels zit ik aan de pil, maar voordat ik deze slikte was mijn menstruatie heftiger en had ik ook meer buikkrampen. Sporttape werkte voor mij toen heel goed. Je kan het al voor een paar euro bij de action kopen en op internet is gemakkelijk te vinden hoe je het gebruikt. Plak het vooral niet te strak, ook al zit er rek in die dingen.

 

Rekken en strekken

Door te rekken en strekken kan je rugklachten verminderen. Voor mij werkt dit heel goed aangezien ik vaak ook last krijg van mijn onderrug. Op internet zijn verschillende rek- en strekoefeningen te vinden die veel beter uitgelegd worden dan ik hier nu zou kunnen ;).

Welke tips heb jij voor anderen die last van menstruatieklachten?

Liefs Linne ♥

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er gebeurd? Dan kun je mij ook volgen op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.