Dankbaarheid

De kracht van dankbaarheid (+ oefeningen) – Gastblog #45 Pip

“Ik heb geen bijzondere momenten die ik najaag om geluk te vinden. Geluk staat recht tegenover me als ik het met aandacht en dankbaarheid benader.” – Brené Brown

Dankbaarheid beoefenen is 1 van de krachtigste dingen die je kan doen. Wetenschappelijke studies zeggen dat wanneer jij je dankbaar voelt je minder stress ervaart, dieper slaapt en het helpt voor een betere gezondheid. Daarnaast zou het er voor zorgen dat jij vriendelijker, hulpvaardiger en minder materialistisch bent. En de makkelijkste manier om je dankbaar te voelen is om bewust aandacht te maken voor dankbaarheid.

Dankbaarheid heeft mij heel erg geholpen door de zwartste tijden om mijn hoofd boven water houden, net als dat het mij o.a. heeft geholpen bij het rouwproces na een zware break up. Wanneer ik heel gespannen ben, helpt dankbaarheid mij te zien, dat die spanning helemaal niet nodig is. En op dagen dat ik bewust dankbaarheid heb beoefend voel ik mij een stuk relaxter.

Maar hoe beoefen je nou dankbaarheid? Kort gezegd is het een moment maken waarbij jij focust op jou dankbaarheden. Dit doe je op goede dagen, maar ook wanneer het er allemaal even heel donker uit ziet probeer je te zoeken waar je wel dankbaar voor kan zijn. Deze dankbaarheden mogen kleine dingen zijn: De zon die opkomt, je kopje koffie in de morgen of bijvoorbeeld dat jij je beter voelt dan gister. Door op zoek te gaan naar je dankbaarheden, zoek jij bewust de positieve dingen uit je leven op. Een enorme gelukbooster dus. 

Je hebt ook verschillende oefeningen om dankbaarheid te beoefenen. Wat je heel erg kan helpen bij de focus. Ik maak zelf gebruik van de onderstaande en kan je deze daarom heel erg aanraden:

 

Tips om meer dankbaarheid te creëren

 

Dankbaarheidssteen

Bij deze oefening pak je een steen. Dit mag een steen zijn die je ergens hebt gekocht, bv een edelsteen. Maar dit kan ook een steen zijn die je op straat hebt gevonden. Deze steen ga je overdag bij je dragen en ’s avond leg je hem op jou nachtkastje. Deze steen ga je vullen met dankbaarheid, want elke keer als je deze steen vast pakt zeg je waarvoor jij dankbaar bent. Waardoor de steen jou symbool word van dankbaarheid.

 

Dankbaarheid n.a.v. trigger

Dankbaarheid is een gewoonte en daarom kan het ook heel krachtig zijn om te kijken naar iets wat je al doet en daar de nieuwe gewoonte van dankbaarheid aan te koppelen. Om het extra krachtig te maken, zou je het na een negatieve energie kunnen doen, bv klagen. Dat je wanneer je klaagt over een situatie, je vervolgens zegt waar je dankbaar voor bent hierin. Op deze manier geef je de situatie direct ook positieve energie. En misschien doorbreek je in de toekomst wel geklaag met dankbaarheid.

 

Dankbaarheid

 

Dankbaarheidsschriftje

Deze oefening is het bekendst. Het is bij deze oefening, namelijk de bedoeling dat je gaat opschrijven waarvoor je dankbaar bent. Dit kan je doen in een speciaal dankbaarheidsboekje, maar ik raad altijd aan op te beginnen met een normaal schriftje die je misschien nog wel ergens thuis hebt liggen. In dit schriftje schrijf je minstens 5x Ik ben dankbaar voor …., omdat …. Doordat jij ook opschrijf waarvoor je er dankbaar voor bent, maak je jezelf namelijk nog bewuster van de dankbaarheid.  Ik raad je aan dit elke dag te doen, waardoor jij een dagboekje krijgt vol geluk. En geloof mij, dit is heerlijk om door te lezen op een slechte dag.

 

Meditatie

Een dankbaarheidsmeditatie kan heel krachtig zijn, omdat je hierbij echt even volop de energie kan voelen. Je kan zelf tijdens je meditatie een paar keer voelen waar je dankbaar voor bent, maar je kan ook veel geleide meditaties vinden op Youtube die draaien om dankbaarheid. Het voordeel daaraan is dat de spreker je volledig mee neemt in het gevoel van dankbaarheid. Waardoor het soms makkelijker is om dat gevoel op te roepen.

 

Dankbaarheidsstappen

Deze oefening is perfect te combineren bij een wandeling. Je bedenkt namelijk voor elke stap die je zet, iets waarvoor je dankbaar bent. Dit doe jij tot een bepaald punt die je voor jezelf hebt afgesproken, bijvoorbeeld het einde van de straat. Zo loop je figuurlijk naar dankbaarheid toe.

Ik hoop heel erg dat ik jou heb kunnen inspireren om te kijken naar wat dankbaarheid voor jou kan doen. Want ik gun jou al het geluk in de wereld

 

Liefs,

Pip

 

– Wil je graag meer van Pip zien? Ze is te volgen op Instagram en TikTok

– Wil jij ook graag een gastblog schrijven? Laat een bericht achter via het contactformulierof stuur mij een DM op Instagram.

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.